„Edukacja jest tym, co pozostaje wówczas, gdy to, co wyuczone, zostało zapomniane.”
Burrhus Frederic Skinner

 

 

Uczę czytać : poradnik dla nauczycieli i rodziców początkujących czytelników / Halina Konior-Węgrzynowa. - Gdańsk : "Harmonia", 2015, sygn. 108407

Dlaczego niektóre dzieci potrafią niemal samodzielnie nauczyć się czytać, a innym zdobycie tej umiejętności przychodzi z ogromnym trudem? Dlaczego inteligentne, radzące sobie z innymi zadaniami dzieci mają kłopoty z czytaniem i pisaniem? Czy można temu zaradzić?

Dziecko przygotowuje się do nauki pisania i czytania praktycznie od urodzenia.

To, które posiada szeroką wiedzę o świecie, języku i samym czytaniu (dzięki książeczkom czytanym mu przez dorosłych), ma szansę stać się w przyszłości biegłym czytelnikiem.

Natomiast dzieci pozbawione takich doświadczeń, znajdują się w grupie wysokiego ryzyka wystąpienia trudności w czytaniu (w wieku wczesnoszkolnym).

Ważne jest, aby wspólnie wykonywać różne czynności, razem wychodzić, rozmawiać i bawić się. Dorosły powinien dziecku o wielu rzeczach opowiadać, słuchać go, odpowiadać na jego pytania, czytać mu książeczki…

Jeśli jesteś rodzicem, który chce pomóc swojemu dziecku, odpowiedz sobie najpierw na następujące pytanie: Czy możesz poświęcić codziennie 20 minut (najlepiej dwa razy po 10 minut o tych samych porach dnia) niepodzielnej uwagi? Jeśli tak, to ta książka jest dla Ciebie.

Jeśli jesteś nauczycielem i chcesz poznać sposoby na wspomaganie umiejętności czytania swoich uczniów, zapraszamy do przeczytania tej książki.

 

 

sowa50

 

Czytanie ze zrozumieniem / Katarzyna Zioła-Ziemczak. - Warszawa : "Damidos", 2014, sygn. 108494

Czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, jakie nasze dzieci zdobywają w szkole. Nauka składania liter w wyrazy, wyrazów w zdania, a zdań w dłuższe wypowiedzi to zaledwie początek drogi. Ważne, by dziecko opanowało sztukę czytania ze zrozumieniem, bo tylko wtedy czytanie będzie przynosić korzyści i okaże się przyjemnością.

„Czytanie ze zrozumieniem” zawiera 11 testów opracowanych na podstawie fragmentów tekstów dostosowanych do wieku i wrażliwości ucznia trzeciej klasy szkoły podstawowej. Zadania sprawdzają umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji wyrażonych wprost lub próby interpretacji tekstu. Testy zostały opracowane tak, by pojawiały się w nich zadania zarówno pierwszego, jak i drugiego typu.

 

sowa50

 

Piosenki, zabawy i scenki : w przedszkolu, w szkole i w domu / Krystyna Grochowalska-Wojciechowska. - Kraków : "Impuls", 2015, sygn. 108440

Książka niniejsza powstała z myślą o dostarczeniu nauczycielom przedszkoli i młodszych klas szkół podstawowych nowych materiałów do wykorzystania w ich pracy. Polecana ją również rodzicom i dziadkom umiejącym grać na instrumentach lub też posługującym się nagraniami płytowymi w domu w zabawach z dziećmi.

Piosenki o różnej skali trudności wokalnych oraz o bardzo zróżnicowanej tematyce i przeznaczeniu dostosowane są do potrzeb dzieci w różnym wieku. Są wśród nich piosenki:

  • w rytmach tanecznych (oberek, krakowiaczek, mazurek, polka, walczyk),
    do wykonania solowego (Chmura, Muzyka, Wiosna),
    „poetyckie” (Latawce, Muzyka, Wiosna, Wróżka),
    krótkie zabawy (Kot i myszy, Mróz i Słonko, Zające, Lis i wrony),
    inscenizacje (Muchomorek, Król grzybków, Łąka, Leśne kłopoty, Kwiatki, Wrona, Kotek, Deszcz i Słota).


Te ostatnie mogą się przydać na występy dzieci przy okazji różnych uroczystości. Uczą je też podstaw aktorstwa. W zapisie nutowym umieszczono oznaczenia prostych funkcji harmonicznych (akordów) do akompaniamentu (wykaz z objaśnieniami na końcu książki).

W załączeniu jest płyta zawierająca nagrania piosenek w porządku alfabetycznym. Znaleźć na niej można melodie bez tekstów, z prostym akompaniamentem, wykonane na instrumencie klawiszowym solo. Stanowią pomoc dla nauczycieli nieumiejących grać na instrumentach. Zaletą takiego rozwiązania jest również to, że włączając nagranie, nauczyciel nie jest zmuszony do siedzenia przy instrumencie, lecz może pomagać dzieciom i być blisko nich. Ponadto na płycie zamieszczone zostały również wykonania wokalne piosenek z towarzyszeniem aranżu, które są przeznaczone do słuchania (każde wykonanie wokalne umieszczono po odpowiadającej mu wersji instrumentalnej i oznaczono literą „a”).

 

sowa50

 

Gry matematyczne : (nie tylko) dla klas 1-3 / Mirosław Dąbrowski. - Opole : "Nowik", 2015. sygn. 108390

Mirosław Dąbrowski, doświadczony pedagog, nauczyciel akademicki, autor wielu książek, od ponad dwudziestu lat prowadzi warsztaty dla nauczycieli klas 1–3 oraz nauczycieli matematyki klas starszych poświęcone wykorzystaniu gier dydaktycznych w matematycznym kształceniu dzieci. Podczas prowadzonych zajęć o grach, jedna z uczestniczek stwierdziła: Gry sprawiają, że nauczyciel staje się atrakcyjny dla uczniów, a wtedy i szkoła staje się dla nich atrakcyjna. Nic dodać, nic ująć.

W książce jest opisane kilkadziesiąt gier pogrupowanych zgodnie z wykorzystywanymi w nich pomocami – są tam zatem gry planszowe, karciane, z użyciem dziesięciościennej kostki czy wykorzystujące, i to w różny sposób, kamienie domina. Autor pokazuje, że gry można tworzyć także samodzielnie albo modyfikować je aby lepiej spełniały nasze oczekiwania. Czytelnik znajdzie tu praktyczne wskazówki, o czym warto pamiętać, gdy stosuje się w pracy gry dydaktyczne.

Książka przeznaczona jest dla nauczycieli i rodziców uczniów nie tylko klas 1–3. Można z niej także korzystać w starszych klasach szkoły podstawowej. Będzie świetnym narzędziem pracy terapeutów a także przyda się w zajęciach świetlicowych.

 

Tarnobrzeg, listopad, 2015

 


ul. Wyspiańskiego 2A, 39-400 Tarnobrzeg
Tel. 15 822 22 77, 15 822 13 73 
Fax. 15 822 22 77, 15 822 13 73 wew.20, 15 856 52 70
NIP: 867-18-67-262
Nr konta bankowego - 94 1020 4391 0000 6702 0158 9688


click here