45 puknięć w głowę : słowa i pojęcia, które warto znać / Grzegorz Kasdepke ; [narysował Tomek Kozłowski]. - Jabłonna : "Tamaryn" ; Warszawa : "Agora", cop. 2015, sygn. 109372

„45 puknięć w głowę” to jedna z tych książeczek dla dzieci, którymi zachwycą się także ich rodzice. Grzegorz Kasdepke, jeden z najpopularniejszych autorów literatury dla najmłodszych, zebrał w nich słowa i pojęcia, które warto znać. Znalazły się wśród nich m.in. uczciwość, autorytet, bohater, dyktator, tolerancja, demokracja, dylemat, czy erudyta. Kasdepke zamiast ubierać je w tradycyjne definicje, stworzył dla każdego osobną opowieść. Historia o dyskrecji przybrała formę romansu, dylemat stał się komedią, dyskrecja anonsem towarzyskim, tradycja westernem, a tożsamość kryminałem. Pojawia się także prognoza pogody, zapis czatu, donos Życzliwego, epitafium, telegram i podanie.

Wspomnieć trzeba także o ilustracjach Tomka Kozłowskiego, które
w zabawny sposób uzupełniają treść książeczki. Książka Kasdepke to nie tylko arcyciekawa i dowcipna lektura, ale także fantastyczne źródło inspiracji do wspólnej zabawy. Oto kilka definicji zaczerpniętych z książki:

Erudyta: po czym poznać prawdziwego erudytę?

Po tym, że pozostaje nim nawet wówczas, gdy zabraknie prądu i nie ma internetu.

Demokracja: młoda demokracja pozna społeczeństwo chętne do współdecydowania o swoim losie. Wymagania: szacunek do prawa, zgoda na decyzje większości, skłonność do uczestniczenia w wyborach, niechęć do jednostek, które chciałyby rządzić wbrew innym.

Dyskryminacja: uczestniczka życia społecznego znana ze swoich radykalnych, kontrowersyjnych i najczęściej bardzo krzywdzących poglądów; w młodości niechętna, niesprawiedliwa i wywyższająca się wobec osób urodzonych

 w biedniejszych, mniej znaczących rodzinach, a także wobec tych wszystkich,

którzy różnili się kolorem skóry, stopniem wykształcenia, wyznawaną wiarą, przynależnością etniczną, płcią itp. również wobec osób niepełnosprawnych,

 jak i odbiegających wyglądem od normy.

Jak się uczyć / Ron Fry ; przeł. Bożena Jóźwiak. - Poznań : "Rebis", 2016, sygn. 109381

Jak się uczyć” przedstawia rewolucyjny system nauki bogato ilustrowany przykładami. Dzięki niemu wszyscy, którzy chcą zdobywać wiedzę, poradzą sobie na każdym etapie kształcenia.

Książka przeznaczona jest dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum a także dla studentów.

Dzięki niej czytelnik pozna dogłębnie podstawowe elementy procesu uczenia się - czyli czytanie, pisanie, zarządzanie czasem, pamięć i umiejętność zdawania testów
i egzaminów - po to, żeby niczego nie przegapić w procesie zdobywania wiedzy. Znajdzie tu wskazówki, jak najlepiej przygotować sobie warunki sprzyjające nauce, jak wyróżniać się w klasie czy grupie, jak prowadzić poszukiwania online i wiele innych.

Książka „Jak się uczyć”:
Pomaga uczniom i studentom w każdym wieku - od szkoły podstawowej aż do uzyskania dyplomu, nawet tym, którzy po długiej przerwie wracają do nauki.
Wpaja umiejętności, które będą przydatne również poza szkołą czy uczelnią i w późniejszym życiu.
Zawiera wskazówki, jak pomagać w nauce młodszym dzieciom, zwalczać zmęczenie i znudzenie w trakcie nauki, najwięcej skorzystać z zajęć klasowych i wiele innych.

Poprawka z matury : aby dorosłe dzieci naprawdę dorosły / Ewa Woydyłło. - Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2014, sygn. 109391

Nie tak trudno jest znaleźć poradniki psychologiczne, jak sobie radzić z problemami. Ta książka jednak ma w sobie coś szczególnego, ponieważ autorka opowiada
o moście, którym da się przejść z trudnego dzieciństwa do szczęśliwego życia.

"Im bardziej nieszczęśliwe dzieciństwo, tym trudniej dorosnąć.

Ludzie bowiem skrzywdzeni w kolebce często są długo, za długo, dziećmi - niedorosłymi, zalęknionymi, zniewolonymi”.

Czy jest możliwe szczęśliwe życie po nieszczęśliwym dzieciństwie? Takie pytanie postawiła autorka czytelnikom w prasowym ogłoszeniu zapowiadającym poszukiwanie materiałów do tej książki. Jako terapeutka spotyka najczęściej tych, którym się nie powiodło, czekała więc na pozytywne opowieści czytelników. Otrzymała wiele listów. Ewa Woydyłło wykorzystała w swojej książce nie tylko wyniki swojej wieloletniej pracy terapeutycznej, lecz także te autentyczne opowieści czytelników. Nieszczęśliwa przeszłość nie musi zamknąć drogi do szczęścia. W dojrzałe życie można wejść jeszcze raz po świadomym rozprawieniu się z traumami dzieciństwa. Ewa Woydyłło pokazuje jak to zrobić. Namawia do uważnej samoobserwacji i kontroli własnego życia. Analizuje urazy z dzieciństwa, problemy Dorosłych Dzieci Alkoholików. Pisze o roli wdzięczności i pamięci, która może być zła i dobra. W opowieściach czytelników zwraca uwagę na to, co odegrało zasadniczą rolę w odmianie złego losu.

  

Psychologia myślenia spiskowego / Monika Grzesiak-Feldman. - Warszawa : Uniwersytet Warszawski, 2016, sygn. 109432

Monografia naukowa na temat uwarunkowań, natury i konsekwencji myślenia spiskowego. Autorka opisuje determinanty i mechanizmy tego zjawiska, zajmuje się m.in. zróżnicowaniem rodzajów teorii spiskowych, ich mechanizmami poznawczymi
i skutkami, uwzględniając niemal wszystkie badania empiryczne, jakie zrealizowano
w tej dziedzinie i prezentując wyniki własnych badań. Szuka odpowiedzi na pytanie, czy istnieją osobowościowe predyspozycje do myślenia spiskowego, a jeżeli tak, to jakie cechy osobowości szczególnie sprzyjają wierze w teorie spiskowe. Sporo uwagi poświęca sprawie psychologicznych i społecznych następstw wiary w różne teorie spiskowe, zarówno biomedyczne – np. o związku szczepień z autyzmem, jak i te związane z życiem politycznym – np. spiskowa teoria katastrofy smoleńskiej.


ul. Wyspiańskiego 2A, 39-400 Tarnobrzeg
Tel. 15 822 22 77, 15 822 13 73 
Fax. 15 822 22 77, 15 822 13 73 wew.20, 15 856 52 70
NIP: 867-18-67-262
Nr konta bankowego - 94 1020 4391 0000 6702 0158 9688


click here