„Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę.” /Benjamin Franklin/

 

Uczyć (się) z pasją : jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą / Pernille Ripp ; przeł. Elżbieta Manthey i Wojciech Musiał. - [Słupsk] : "Dobra Literatura", cop. 2017, sygn. 110572

Pernille Ripp w książce Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą pokazuje początkującym oraz doświadczonym nauczycielom, jak przekształcić swoje klasy w miejsca przyjazne i sprzyjające twórczej pracy, w których uczniowie współdecydują o procesie nauczania. Każdy rozdział jest opracowaniem konkretnego przekonania lub zachowania związanego z pracą nauczyciela, składającym się z trzech części opisem przemiany jaką przeszła autorka.

Po pierwsze – „Kiedyś” – jaki był jej pogląd po ukończeniu studiów. Ta część często odzwierciedla nieuświadomione przekonania, które są fundamentem obecnego systemu edukacji. Druga część – „Teraz” opisuje wnioski do jakich autorka doszła po bezpośrednim doświadczeniu z dziećmi. Okazało się, że zasady lepiej ustalać wspólnie, że klasa to przede wszystkim przestrzeń dzieci, które się w nich uczą, a ocenianie niekoniecznie działa. To rozdział pokazujący efekt finalny przemiany myślenia o sposobie uczenia.

Najważniejsza i najbardziej praktyczna jest jednak trzecia część każdego rozdziału – jak rozpocząć zmianę począwszy od teraz. To zbiór poręcznych technik i ćwiczeń pokazujących jak w praktyce można wykorzystać wiedzę płynącą z poprzednich dwóch części rozdziału. Jak zaczynać rozmowę z dziećmi, jak reagować na sytuacje trudne. Jak wyznaczać cele i wzbudzać motywację po odrzuceniu ocen? To mnóstwo wskazówek i rad, które każdemu nauczycielowi pragnącemu demokratyzować zasady w klasie lekcyjnej mogą oszczędzić wiele czasu i ułatwić cały proces.

Dodatkowo każdy rozdział okraszony jest cytatem dzieci, które wypowiadają się na temat procesu uczenia.

Jest to książka dla wszystkich uczestników szkolnego życia, szczególnie skorzystają z niej właśnie nauczyciele, którzy stając każdego dnia przed swymi uczniami, próbują przekazywać wiedzę w sposób angażujący i pełen uwagi.

Projektowanie metod dydaktycznych : efektywne strategie edukacyjne / Julie Dirksen ; [tł. Bogusław Solecki]. - Gliwice : "Helion", 2017, sygn. 110130

Efektywne i atrakcyjne przekazywanie wiedzy innym jest trudnym zadaniem. Nawet ekspert w swojej dziedzinie może mieć problem z przygotowaniem i przeprowadzeniem zajęć edukacyjnych, dzięki którym nauczane osoby przyswoją podane informacje i będą umiały się nimi posłużyć. Większość osób w jakimś stopniu zajmuje się edukacją: wygłasza prezentacje, wdraża nowych pracowników, omawia nowe produkty czy choćby pomaga własnym dzieciom w nauce.Niniejsza książka dotyczy planowania doświadczeń edukacyjnych – jednej z najskuteczniejszych metod nauczania. Znalazły się tu również wyczerpujące informacje na temat koncentracji, pamięci i samego procesu uczenia się. Podano też wskazówki umożliwiające planowanie doświadczeń edukacyjnych, które pozwolą na przekazanie wiedzy i wyrabianie pożądanych nawyków.

W książce znajdziemy między innymi:
- informacje o sposobie działania ludzkiej pamięci i przebiegu procesów uczenia się,
- wskazówki dotyczące planowania projektu edukacyjnego,
- wskazówki dotyczące dobierania odpowiednich strategii metodycznych,
- instrukcje dotyczące przekazywania wiedzy i umiejętności,

Efektywnie i atrakcyjnie czyli O przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego / Agnieszka Szpilt. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016, sygn. 109684

Książka poświęcona jest nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera gotowe pomysły, które nie tylko uatrakcyjnią lekcje, ale i pomogą w ich prowadzeniu. Konstrukcja pozycji pozwala na swobodny wybór tych materiałów, które w danej chwili są potrzebne w pracy. Warto zaznaczyć, że jest to publikacja dla doświadczonych praktyków, pragnących rozwijać swoją wiedzę i umiejętności, jak też i początkujących nauczycieli, potrzebujących wsparcia i inspiracji. Wszystkie rozdziały pozycji zawierają informacje teoretyczne, dzięki czemu poszerzają wiedzę nauczycieli, oraz przykłady dobrych praktyk wraz z wyjaśnieniami pozwalającymi dopasować je do własnych potrzeb. Analiza treści jest dokonana z punktu widzenia nauczyciela praktyka, który w swojej pracy spotyka się z wieloma problemami. Pomaga więc w rozwiązywaniu tych problemów. Autorka odnosi się do takich zagadnień jak: nauczanie wzrokowców, kinestetyków, czuciowców i słuchowców, indywidualizacja pracy (w tym nauczanie dyslektyków), wielokulturowość, edukacja plastyczna, inscenizacje i teatr, nowoczesna technologia, edukacja zdrowotna i integracja języka angielskiego z matematyką oraz projekty międzynarodowe.

                                                                       oprac. Ewa Wicherska


ul. Wyspiańskiego 2A, 39-400 Tarnobrzeg
Tel. 15 822 22 77, 15 822 13 73 
Fax. 15 822 22 77, 15 822 13 73 wew.20, 15 856 52 70
NIP: 867-18-67-262
Nr konta bankowego - 94 1020 4391 0000 6702 0158 9688


click here