Nie zaśmiecajmy nieba. Wywiad z Martyną Fus / Ola Siewko// Cogito. – 2023, nr 12, s. 5 - 7
„Wasze pasje są częścią was, nie pozwalajcie ich sobie odebrać. Ja nie pozwoliłam, choć często byłam wyśmiewana”. Martyna Fus, trzecioklasistka z I LO w Łańcucie realizuje projekt społeczno – edukacyjny „Ciemna jasność” w którym bada zanieczyszczenie światłem, to, jak niebezpieczne dla ekosystemu ale i dla naszego zdrowia jest nadmiar światła sztucznego. Dzieje się tak dlatego, że nieprawidłowo używamy sztucznego oświetlenia, nocą oświetlane są miejsca nieuczęszczane, światła jest za dużo, szczególnie w dużych miastach. Aby to naprawić należy zadbać o obszar dla nas najbliższy: poprawnie założone klosze by światło nie szło w górę, używanie żarówek o mniejszej mocy, klasyczne oświetlenie zamienić na czujniki ruchu.
Ciekawostką jest powstawanie na świecie parków ochrony nocnego nieba, również w Polsce: w Sudetach – Izerski Park Ciemnego Nieba i w Bieszczadach – Park Gwiezdnego Nieba.
Bardzo ciekawy wywiad z dużą ilością wiadomości w większości nam nieznanych.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w bibliotece szkolnej / Anna Haman // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 11, s. 6 – 37
W odpowiedzi na duże zainteresowanie nauczycieli bibliotekarzy problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych, przygotowano pakiet praktycznych materiałów na temat bibliotecznej pracy z uczniami ze SPE. W numerze znaleźć można artykuły, które dają odpowiedź na pytania: których uczniów należy zaliczyć do kategorii osób wymagających specjalnego traktowania? W czym i w jaki sposób biblioteka może i powinna ich wspierać? Co to jest neuroróżnorodność? Jak pracować z uczniami szczególnie uzdolnionymi? Jakie książki przydatne do bibliotecznej pracy z uczniem SPE warto mieć w zbiorach bibliotecznych? Autorzy artykułów zwracają równocześnie uwagę, że nauczyciel bibliotekarz nie powinien zastępować psychologa, pedagoga czy opiekuna uczniów z SPE.
Dziecko z FAS w grupie przedszkolnej: zachowanie, trudności i codzienna praca / Klaudia Marzec // Bliżej Przedszkola. – 2023, nr 11, s. 2 – 5
Alkoholowy zespół płodowy (FAS) to zespół chorobowy (szereg zaburzeń, deficytów i wad rozwojowych) będący skutkiem działania alkoholu na organizm dziecka w okresie prenatalnym.
Życie dziecka z Fas jest trudne. W artykule znajdziemy informacje jakie zachowania i trudności dzieci z FAS występują w grupie przedszkolnej oraz jak powinna wyglądać praca nauczyciela z dzieckiem dotkniętym tym zaburzeniem.
Dodatkowo w numerze garść bożonarodzeniowych inspiracji, świąteczne gry kształtujące odporność emocjonalną, zabawy językowe po polsku i po angielsku oraz prosta instrukcja jak zrobić interaktywny kalendarz adwentowy z otwieranymi okienkami.