Przegląd prasy pedagogicznej - marzec

Dla nauczycieli

Dzieci za wcześnie dorosłe / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Charaktery. – 2022, nr 3, s. 38 - 41
W prawidłowo funkcjonującej rodzinie zostają ustalone jasne zasady, które obowiązują wszystkich jej członków. Dzieci wiedzą, czego oczekują od nich rodzice oraz jakie zachowania akceptują. Mają też pewność, ze zawsze mogą liczyć na wsparcie i pomoc, a ich problemy potraktowane zostaną ze zrozumieniem i szacunkiem. Inaczej przedstawia się sytuacja w rodzinach dysfunkcyjnych, gdzie dochodzi do sytuacji, w których dzieci przyjmują określone role, zgodnie z oczekiwaniami dorosłych, np.:
·  Bohater rodzinny – zawsze służy wsparciem, wyręcza rodziców w trudnych sytuacjach, opiekuje się rodzeństwem. Zazwyczaj grzeczny, uczy się dobrze, jest uczynny. W dorosłym życiu często nie umie wyznaczać własnych granic w relacjach z innymi osobami.
·  Czarna owca – nieustannie sprawia problemy, nie chce się uczyć, nikogo nie słucha, wdaje się w bójki z kolegami. Chce w ten sposób zaistnieć w rodzinie i zwrócić na siebie uwagę. W życiu dorosłym takie osoby mają problemy z prawem i podejmują wiele zachowań destrukcyjnych.
·  Powiernik – jedna z najtrudniejszych ról, wysłuchuje zwierzeń co najmniej jednego z rodziców o jego trudnościach i problemach. W życiu dorosłym takie osoby są mocno uzależnione od innych np. rodziców.
Dzieci doświadczają wielu negatywnych skutków ról, jakie musza odgrywać w swoich rodzinach. W skrajnych przypadkach stają się ofiarami wykorzystywania seksualnego, a przynajmniej mocno naruszone są ich granice cielesne.
 
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie / Małgorzata Swędrowska // Polonistyka.- 2022, nr 2, s. 35 - 36            
Dzieci szukają różnych dróg radzenia sobie z trudnościami, ale tym, czego potrzebują najbardziej, jest wspierająca postawa dorosłych, którzy zapewnią dziecku bliskość, zainteresowanie i możliwość spędzania wspólnie czasu.
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? Podążając za ich pytaniami i wsłuchując się w to, co one na ten temat wiedzą. Podsumowaniem każdej rozmowy niech będzie wyrażenie wdzięczności za to, co mamy, oraz znalezienie gestów solidarności z narodem ukraińskim np. w postaci wykonania flag i powieszenia ich w oknach klasy albo zamieszczenia zdjęcia na profilu szkoły w mediach społecznościowych.
 
O spotkaniach autorskich…oczami pisarzy / Katarzyna Wituś // Biblioteka w Szkole.- 2022, nr 3, s. 18 - 21
Ciekawie, rzeczowo, zabawnie, niedrogo i z kompletem zadowolonej publiczności – to cechy spotkania autorskiego, o którym marzą bibliotekarze. Nie zawsze jednak się to udaje. Autorka podpowie co o spotkaniach z autorami sądzą prowadzący je twórcy oraz jak dobrze zorganizować i przeprowadzić takie spotkanie.
Ciekawym pomysłem przed przyjazdem autora jest np. zorganizowanie konkursu dla dzieci – literackiego lub graficznego związanego z jego twórczością. Autorka podpowiada  jakie są rozwiązania, gdy nie mamy funduszy na honorarium autorskie. Z pewnością znajdziemy w okolicy wielu lokalnych twórców – poetów, regionalistów, historyków podróżników, osób piszących blogi. Mają blisko, nie ponoszą kosztów przejazdu i na pewno chętnie się pojawią na spotkaniu.
Autorzy doceniają to, że mogą się spotkać z czytelnikami. Doceniają zaangażowanie i chęci bibliotekarzy a wydawnictwa zapewniają, że wiele ich sukcesów nie byłoby możliwych bez wsparcia bibliotek.

Autor: BP Tarnobrzeg