Kompetencje przyszłości / Daria Łęcka // Cogito. – 2023, nr 9, s. 11 – 13
Co trzeba sobą reprezentować , żeby przetrwać na rynku pracy w dzikim labiryncie zmieniającej się technologii? Aneta Kozłowska, właścicielka firmy HR Consulting, która od lat zajmuje się rozwojem kompetencji miękkich w międzynarodowych korporacjach, uważa, ze kompetencjami przyszłości stają się pierwotne cechy, które przez tysiące lat pozwalały przetrwać gatunkowi ludzkiemu. Należą do nich m. in. korzystanie z rozumu, sprytu i woli przetrwania, która przejawia się m.in. w umiejętności szukania korzystnych rozwiązań w każdej sytuacji.
Człowiek będzie musiał nadążyć za rozwojem technologii więc kartą przetargową na rynku pracy będą takie umiejętności jak zdolność do logicznego myślenia i dedukcji, zdolność rozwiązywania problemów i działania z innymi, umiejętność adekwatnej oceny sytuacji, zdolność do podejmowania decyzji, do efektywnego komunikowania się , umiejętne monitorowanie i ocena wyników a także umiejętne zarządzanie czasem, finansami i ludźmi.
Manga w szkole / Przemysław Kowalski // Biblioteka w Szkole.- 2023, nr 9, s. 4 – 34
Manga budzi spore emocje – z jednej strony ma grono licznych zwolenników i bardzo oddanych fanów, z drugiej – są osoby, które zarzucają jej promowanie nienawiści, brutalne sceny, wulgaryzmy, epatowanie erotyzmem czy wręcz pornografią. Nauczyciele bibliotekarze mają z mangą problem, z jednej strony chcieliby wychodzić naprzeciw zainteresowaniom czytelniczym , z drugiej – obwijają się popełnienia błędu w doborze lektury adekwatnej do wieku odbiorcy.
W materiale Przemysława Kowalskiego znajdziemy odpowiedzi na pytania co to jest manga? Jaka jest jej historia w Polsce, czy trzeba jej się bać? Czy da się ją sensownie wykorzystać i jak sprawdzić właściwy wiek odbiorcy poszczególnych tytułów?
W obszernym artykule znajdziemy odpowiedzi na te pytania oraz przegląd popularnych tytułów i serii z uwzględnieniem wieku odbiorców oraz wybór opinii nauczycieli bibliotekarzy na temat mangi.