Książki dla każdego rodzica

Nowości wydawnicze

"Dziecko ma prawo być sobą.
Ma prawo do popełniania błędów.
Ma prawo do posiadania własnego zdania.
Ma prawo do szacunku.
Nie ma dzieci – są ludzie”.
                                          Janusz Korczak

Szkoły, do których chce się chodzić (są bliżej, niż myślisz) / Maria Hawranek. - Wydanie I.  - Kraków : Znak Litera Nova, 2021, 113601
Choć alternatywne formy edukacji są coraz bardziej popularne, wciąż dla jednych pozostają zagadką i nie odkrytym terenem, a u drugich wywołują pewnego rodzaju nieufność czy obawę. 
Maria Hawranek, reporterka i podróżniczka, miłośniczka Ameryki Łacińskiej, zjeździła tym razem całą Polskę w poszukiwaniu wyjątkowych miejsc i ludzi, którzy zarażają entuzjazmem i udowadniają, że o szkole można myśleć inaczej. Jej książka  Szkoły, do których chce się chodzić  to wyjątkowy przewodnik do tego, by odnaleźć się w świecie alternatywnych metod nauczania. To zbiór dziesięciu reportaży z  dziesięciu różnych miejsc w Polsce, stworzony systematycznie i rzeczowo, którego fabuła wciąga jak dobry kryminał.
Autorka odwiedziła m.in. szkołę Montessori w Krzyżówkach, Szkołę Cogito w Poznaniu działającą według myśli pedagogicznej Celestyna Freineta, przeniesioną na łono natury Szkołę Leśną Puszczyk w Białymstoku, czy wyjątkową przestrzeń w Słupni Wielkiej stworzoną przez panią Wiesławę Mitulską, która ostatnią ocenę swoim uczniom postawiła 29 lat temu. Jak określiła to  Maria Hawranek, wszystkie opisane miejsca „wychodzą z głowy”, to znaczy zwracają uwagę nie tylko na poszerzanie wiedzy, ale też na relacje, emocje i sferę społeczną.
Autorka uważa, że w każdym z przedstawionych w książce miejsc nie tyle w metodzie jest sukces, co w pasji osób prowadzących dane inicjatywy. To oni swoim zaangażowaniem i entuzjazmem wnoszą ogrom nowych rozwiązań i pomysłów, czyniąc te szkoły oryginalnymi, stwarzającymi optymalne warunki do skutecznej i radosnej nauki tego, co w życiu jest potrzebne i takimi, do których chce się chodzić. 
 
Jak nie stracić kontaktu z dzieckiem i dogadać się w każdej sprawie / Ulrike Döpfner ; przekład Paulina Wojnakowska. - Wydanie I.  - Łódź : Feeria Wydawnictwo- JK Wydawnictwo, 2021, sygn. 113595
„Gdyby udało się nam na co dzień wygospodarować choć kilka chwil, by przekazać naszemu dziecku dokładnie taką wiadomość: „Jesteś w tej chwili w centrum mojej uwagi, nic innego się nie liczy” – byłby to wspaniały dar nie tylko dla dziecka, ale i dla nas. W ten sposób tworzymy bowiem oazę bliskości i bezpieczeństwa”. Oto fragment książki „Jak nie stracić kontaktu ze swoim dzieckiem i dogadać się w każdej sprawie” Ulriki Dopfner
Książka skierowana jest do wszystkich tych rodziców którzy chcą poprawić lub mieć naprawdę głębokie relacje ze swoim dzieckiem. Dzięki dobrym relacjom opartym właśnie o komunikację (nie tylko, ale to bardzo ważny aspekt) będziemy mogli być w tych najpiękniejszych, ale i najtrudniejszych chwilach przy boku naszego dziecka. Bo będzie nam ufało i miało w nas szczere oparcie.
 
Żłobki w wybranych krajach europejskich / Olga Wysłowska, Marta Pacholczyk-Sanfilippo, Krystyna Lubomirska. - Wydanie I.  - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020, sygn. 113554
Temat wczesnego dzieciństwa coraz częściej pojawia się w dyskursie publicznym i zmienia sposób myślenia o potrzebach rozwojowych małych dzieci oraz warunkach, które muszą być spełnione, aby rozwój ten przebiegał prawidłowo.
Niniejsza książka dotyczy zagadnień związanych z działaniem placówek opieki, wychowania i edukacji najmłodszych dzieci. Autorki prezentują w niej organizację pracy czterech placówek: z Grecji, Holandii, Polski i Portugalii (m. in. organizację przestrzeni, zajęcia, w jakich dzieci uczestniczą, infrastrukturę, relacje między dziećmi, między dziećmi i dorosłymi, ale także między rodzinami i personelem placówki) ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w grupie dwu- i trzylatków. Przedstawiają nowe argumenty do dyskusji na temat jakości funkcjonowania placówek dla najmłodszych dzieci
w kontekście zarówno polskim, jak i międzynarodowym.
 
 
 
 

Autor: Ewa Wicherska