"Zdobywasz wiedzę, czytając. Robiąc, stajesz się silny. Stajesz się mądry, myśląc" Maxime Lagacé
Psycho-logika : skąd biorą się problemy ze zdrowiem psychicznym i jak je zrozumieć / Dean Burnett ; przełożyła Bożena Jóźwiak. - Kraków : Insignis Media, copyright 2022, sygn. 113974
Przyjmuje się, że na depresję lub zaburzenia lękowe cierpi ponad pół miliarda ludzi na całym świecie, to więcej niż populacja Polski. A jednak, mimo to, zaburzenia psychiczne w dalszym ciągu spotykają się z pewną dozą ostracyzmu społecznego. Dean Burnett postanawia dołożyć swoją cegiełkę, która odmieni ten trend, w postaci najnowszej książki „Psycho-logika. Skąd biorą się problemy ze zdrowiem psychicznym i jak je zrozumieć”.
Celem autora było przedstawienie sposobu, w jaki obecnie postrzega się zdrowie psychiczne, jak również tego, jakie zmiany zachodzą w mózgu, gdy mamy się gorzej. Naukowiec stara się także znaleźć przyczyny zaburzeń oraz odpowiedzieć na pytanie, dlaczego są one obecnie tak popularne. Neurobiolog część książki poświęca samej naturze zaburzeń i ich postrzeganiu społecznemu. Prezentuje obecny stan rzeczy, widzenie chorób psychicznych przez wieki oraz wysuwa tezę, że to, co normalne i to, co anormalne, jest w pewnej mierze uzależnione od kultury, w której żyjemy. Nie zabrakło też bliższego przyjrzenia się mózgowi, który pełni tutaj kluczową rolę. Ale to nie wszystko, autor bierze pod lupę depresję, zaburzenia lękowe i uzależnienia. Robi to przy użyciu bardzo przystępnego języka.
Książkę można polecić wszystkim, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat depresji, zaburzeń lękowych czy uzależnień, ale ze sprawdzonego źródła. Jak również osobom, które interesują się psychologią.
Superniania kontra trzyletni Antoś: jak telewizja uczy wychowywać dzieci / Anna Golus. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2022, sygn. 113927
Autorka książki, Anna Golus zwraca uwagę czytelników na tak poważne zagadnienia jak przemoc wobec dzieci (nie tylko przemoc fizyczna, ale także werbalna i psychiczna) oraz łamanie ich praw, począwszy od upubliczniania wizerunku. W swojej książce analizuje niektóre odcinki "Superniani" i opowiada o tym w jaki sposób robiono w nich krzywdę dzieciom. Jest to nie tylko kwestia stosowanych metod "wychowawczych" na czele z karnym jeżykiem, czyli metodą "time out", ale również upublicznianie wizerunku bez zgody dziecka (wszak kto by się przejmował, czy dziecko życzy sobie występu w mediach, czy też nie), a także przedstawianie dzieci w niekorzystnym świetle, obarczanie ich odpowiedzialnością za problemy, wyzywanie, aż po odmawianie im prawa do jakiejkolwiek wypowiedzi i obrony swoich racji. Annie Golus udało się dotrzeć do niektórych uczestników programu "Superniania" i porozmawiać z nimi na temat tego, co czuli w czasie kręcenia odcinków, jak to wyglądało od ich strony, a przede wszystkim jak udział w programie wpłynął na ich dalsze losy. Niestety wiele dzieci musiało zmierzyć się na przykład z wyśmiewaniem przez rówieśników.
Choć w książce najwięcej miejsca poświęcono programowi "Superniania" to jednocześnie autorka nie ograniczyła się jedynie do tej produkcji. W swojej publikacji analizuje wiele programów rozrywkowych, w których występowały dzieci lub młodzież i w których za każdym razem dochodziło do łamania praw dziecka.
Ta książka to niezwykle ciekawa analiza, która uświadamia nam, że nie wszystko co zobaczymy w telewizji jest prawdą, a autorzy programów potrafią zręcznie grać na emocjach i manipulować nie tylko widzami, ale także uczestnikami nakręcanych przez nich show.
Bujda na resorach : jak odróżnić naukę od bredni / Massimo Pigliucci ; przekład Paweł Kawalec. - Wydanie I. - Warszawa : PWN, 2019, 114000
Dlaczego ludzie wierzą w bzdury? Czym nauka różni się od pseudonauki? Jak odróżnić fakt od fantazji, lekarstwo od ściemy, wiedzę od bredni? BUJDA NA RESORACH to napisany przystępnym językiem przewodnik po metodologii naukowej oraz tak zwanym problemie demarkacji, czyli kwestii systematycznego odróżnienia nauki od tego, co tylko naukę udaje.
Massimo Pigliucci – filozof, sceptyk i biolog ewolucyjny – poszukuje zdroworozsądkowej koncepcji nauki, aby wyposażyć czytelnika w osobisty „wykrywacz bredni”, który pozwoli mu zorientować się w zalewie sprzecznych informacji, fałszywych teorii i niepotwierdzonych hipotez. Opierając się na licznych studiach przypadków, autor omawia między innymi istotę i ograniczenia metody naukowej, rolę ekspertów w nauce i poza nią, narzędzia myślenia krytycznego oraz poglądy pseudonaukowe, których rosnąca popularność ma obecnie opłakane skutki.
W dobie powszechnego dostępu do informacji i równie powszechnego kryzysu zaufania znajomość tych zagadnień staje się moralnym obowiązkiem, ponieważ, jak przekonuje autor we Wprowadzeniu: „nauka jest zbyt potężna i zbyt ważna, pseudonauka zaś zbyt powszechna i zbyt szkodliwa, by otwarte społeczeństwo mogło w tej materii pozwolić sobie na ignorancję”.