"Nie możemy niczego zmienić, póki tego nie zaakceptujemy” - G Jung
Kompetencje przyszłości : obszary : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli / red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski. - Wydanie z 2018 roku, dodruk. - Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2020, sygn. 113047
Funkcjonowanie systemu edukacji, kształtowanie kompetencji jego uczestników oraz przyszłości nauczania i uczenia się, szczególnie w kontekście koncepcji uczenia się przez całe życie – to najbardziej aktualne tematy poruszane podczas konferencji naukowych dotyczących systemu szkolnictwa. Zdefiniowanie kompetencji kluczowych jako niezbędnych na każdym krajowym i europejskim rynku pracy to priorytet przekrojowy łączący różne programy i inicjatywy Unii Europejskiej. W książce temat kompetencji omawiany jest na różne sposoby – od artykułu o kompetencjach przyszłości, po tekst pokazujący wyniki badań, dotyczących tego, jak mobilność edukacyjna w programie Erasmus+ staje się sposobem na rozwijanie umiejętności potrzebnych na rynku pracy. Znajdziemy tu artykuł na temat wartości, cyberbezpieczeństwa uczniów i nauczycieli, są artykuły z zakresu psychologii i coachingu, które m.in. dotyczą znaczenia oraz prestiżu w zawodzie nauczyciela, mówią o wpływie różnych rodzajów inteligencji na funkcjonowanie ucznia i nauczyciela oraz podnoszeniu skuteczności nauczania i wychowania poprzez coaching i mentoring edukacyjny.
Biedy i bogactwo samotności / Zofia Dołęga. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2020, sygn. 113058
Poczucie samotności jest osobistym doświadczeniem, które zapewne nie omija nikogo. Istotne jest jednak to, że w pewnych sytuacjach może stać się groźniejsze niż stres, ponieważ jej przeżywanie chroniczne przeorganizowuje pracę mózgu w podobny sposób, jak to się dzieje w stanach przewlekłego bólu fizycznego czy głodu. Jak dowodzą badania empiryczne, poczucie samotności jest zwykle stałym komponentem obniżonego dobrostanu psychicznego i fizycznego prowadzącym m.in. do wzrostu ciśnienia krwi, spadku odporności immunologicznej, powikłań powiązanych z chorobą już istniejącą, zaburzeń zdrowia psychicznego, a nawet krótszego życia. Autorka podkreśla uniwersalność i powszechność tego problemu, a jednocześnie na osobisty jego wymiar. Analizuje współczesne cywilizacyjno-kulturowe przyczyny samotności społecznej oraz znaczenie fenomenu samotności charakterologicznej. Wiele miejsca poświęca psychopatologii samotności w kontekście funkcjonowania rodzin problemowych i dysfunkcyjnych, a także problematyce traumatyzującego się rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Zwraca uwagę na udział komponentów doświadczania samotności w problemach neurorozwojowych, w spektrum depresyjnym, wybranych grupach uzależnień, chorobach przewlekłych.
Testosteron Rex : mity płci, nauki i społeczeństwa / Cordelia Fine ; przekład Barbara Grabowska i Dawid Kolasa ; opracowanie Barbara Grabowska. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019, sygn. 113046
Autorka książki, Cordelia Fine jest profesorką historii i filozofii nauki na University of Melbourne. W swoim pisarstwie korzysta z dorobku neurobiologii i psychologii społecznej. Książka Testosterone Rex, w 2017 r. otrzymała nagrodę za publikację naukową przyznawaną przez brytyjskie Towarzystwo Królewskie.
Fine postawiła sobie za cel obalenie poglądu, że mężczyźni pochodzą z Marsa a kobiety z Wenus. Co istotne, autorka wcale nie zaprzecza istnieniu różnic między płciami. Słusznie zauważa jednak, że nie są one wcale tak wielkie, jak się niektórym wydaje. Skoro biologia nie różnicuje nas wcale tak bardzo (choć oczywiście różnice istnieją), jakie znaczenie ma dla naszych zachowań wychowanie i w jaki sposób wpływa na nie płeć biologiczna dziecka? To pytania, które leżą w centrum zainteresowań autorki. Opierając się na badaniach z zakresu biologii i psychologii argumentuje ona, że rola wychowania jest tu kluczowa, że sami sobie narzucamy role płciowe determinowane nie biologicznie a kulturowo.
„Testosteron to nie władca wydający rozkazy, ale jeden z wielu uczestników w procesie podejmowania decyzji. Jego poziom rośnie i spada w zależności od potrzeby, okazji i roli społecznej” – (Cordelia Fine).