Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu (grudzień, 2020)

Nowości wydawnicze

„Nauczyciel jest skazany na wieczne samodoskonalenie” - John C. Dana

Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie : usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece / pod redakcją naukową Mai Wojciechowskiej oraz Magdaleny Cyrklaff-Gorczycy ; [recenzja wydawnicza dr hab. prof. nadzw. Katarzyna Materska]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2019, sygn. 112641
Publikacja ma na celu zwrócenie uwagi na wielowymiarowy charakter usług i organizację pracy współczesnych bibliotek różnych typów. Doświadczenia pierwszych dwóch dekad XXI wieku pokazały, że rola bibliotek w procesie społecznego komunikowania się nieustannie ewoluuje. Wielość funkcji tych instytucji – począwszy od informacyjnej, edukacyjnej, przez rozrywkową i estetyczną, a skończywszy na integracyjnej i substytutywnej – prowokuje do nadążania za zmianami w potrzebach czytelników i przekształcania oferty w bardziej adekwatną i aktualną. Z książnicy, która gromadzi, opracowuje i udostępnia zbiory, biblioteka, w szczególności publiczna i powoli także akademicka, przekształcają się w ośrodki kultury, które dbają o budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem społecznym i gospodarczym. Oczekiwania społeczeństwa i rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych spowodowały pojawianie się nowych form usług jak na przykład rent a librarian czy dostosowanie tradycyjnych form korzystania z katalogów do wersji mobilnej.
 
Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych / Wojciech Czerski. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2017, sygn. 110196
Technologie informacyjno-komunikacyjne zmieniają życie zarówno dorosłych, jak i dzieci. Mają olbrzymi wpływ na wykonywanie obowiązków zawodowych. Jest to szczególnie ważne dla nauczycieli mających kontakt z otwartymi na nowoczesne technologie dziećmi i młodzieżą.
Technologie informacyjno-komunikacyjne, wspomagające uczenie się i nauczanie, są dla nauczycieli wyzwaniem w ramach kształcenia społeczeństwa informacyjnego. Nauczyciele muszą zastanowić się, jak wykorzystać do tego nowe technologie, by uzyskać lepsze efekty. Książka ”Gotowość nauczycieli…” to dobra propozycja analizy zagadnień związanych z gotowością nauczycieli do stosowania TIK. Problematyka jest jak najbardziej aktualna i z pewnością wymaga ciągłego monitorowania.  Książka skierowana jest do dyrektorów, nauczycieli, pracowników ośrodków doskonalenia nauczycieli, jak również osób przygotowujących założenia do systemu kształcenia nauczycieli.
 
Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 5, Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej / pod redakcją Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak. - Wydanie I.  - Kraków : Impuls, 2020, sygn. 112799
Autorzy poddali dyskusji m.in. zagadnienia: sprostania wyzwaniom współczesnej edukacji podczas rewolucji cyfrowej oraz potrzeb rozwijania kreatywności i innowacyjności, nabywania nowych kompetencji, szczególnie kompetencji cyfrowych, społecznych, komunikacyjnych i międzykulturowych, sieciowego dostępu do cyfrowych otwartych zasobów edukacyjnych w kontekście przygotowania nauczycieli do rozwijania kultury medialnej, uwarunkowań alfabetyzacji funkcjonalnej, dydaktycznych i wychowawczych aspektów otwartej przestrzeni edukacyjnej na różnych poziomach edukacji formalnej i pozaformalnej, a także sfery niepewności, ograniczeń, szans i zagrożeń.
Rozsądny rozmiar wprowadzenia do monografii nie pozwala na wyrażenie wszystkich walorów, kontekstów, wiedzy i pasji naukowej zaproszonych do publikacji twórców. Przegląd ich dorobku naukowego z zakresu otwartych zasobów edukacyjnych został w książce podzielony na trzy części, dotyczące uwarunkowań pedagogicznych, społecznych i kulturowych, wykorzystywania zasobów nowoczesnej edukacji oraz problematyki zastosowania technologii cyfrowych w edukacji.

Autor: BP Tarnobrzeg