“Kiedy nie jesteśmy już w stanie zmienić sytuacji, jesteśmy zmuszeni do zmiany siebie” - Viktor Frankl
Człowiek w obliczu pandemii : psychologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań w warunkach kryzysu zdrowotnego / Małgorzata Kossowska, Natalia Letki, Tomasz Zaleśkiewicz, Szymon Wichary ; wprowadzenie Jerzy Duszyński ; Piotr Kłodkowski, Anna Siewierska-Chmaj, Jarosław Górniak, Seweryn Krupnik, Maciej Koniewski. - Sopot : Wydawnictwo Smak Słowa, 2020, sygn. 113163
Pojawienie się w grudniu 2019 roku nietypowej postaci ciężkiego zapalenia płuc zaskoczyło najpierw służbę zdrowia miasta Wuhan, zamieszkałego przez blisko 9 mln mieszkańców, niedługo potem całą chińską prowincję Hubei, a wkrótce cały świat. W Polsce pierwszy przypadek COVID-19 rozpoznano oficjalnie 4 marca 2020 r., a pierwszy przypadek śmierci w wyniku COVID-19 odnotowano 12 marca tego samego roku. Stan pandemii to niezwykle trudna sytuacja, w której trzeba podejmować niełatwe decyzje, i to na różnych szczeblach. To sytuacja dużej niepewności, więc zdarza się również, że panuje inercja decyzyjna. Na skutek owych decyzji ludzie poddają się (lub nie) przeróżnym zaleceniom medycznym i rygorom sanitarnym, są przy tym mniej lub bardziej skłonni do podejmowania ryzyka (bądź do jego unikania), a pośród rozmaitych emocji nierzadko doświadczają silnego lęku i depresji. O wszystkich tych kwestiach sporo do powiedzenia mają nauki behawioralne, w których od lat prowadzi się badania empiryczne na ten temat.
Czworo znakomitych psychologów, reprezentujących różne subdyscypliny, przygotowało wieloaspektowe opracowanie dotyczące stanu pandemii, analizowanego właśnie z perspektywy pozamedycznej. Praca ta jest przeglądem tego zagadnienia, dokonanym z uwzględnieniem zarówno klasycznych już koncepcji teoretycznych, jak i wyników najnowszych ujęć oraz badań empirycznych. Autorzy omawiają między innymi takie kwestie, jak podmiotowość człowieka znajdującego się w niejasnej i niepewnej sytuacji, rola lęku w podejmowaniu decyzji i szacowaniu ryzyka, zaufanie do innych ludzi oraz do instytucji, tożsamość grupowa i poczucie wspólnotowości, znaczenie kapitału społecznego czy zautomatyzowane lub w pełni świadome rytuały indywidualne i społeczne.
Borderline : Życie na krawędzi / Daniel J. Fox ; przekład Agnieszka Cioch. - Wydanie pierwsze w języku polskim. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2021, str. 113160
Zaburzenia osobowości typu borderline charakteryzuje się chwiejnością emocjonalną. Osoby dotknięte takim zaburzeniem są niestabilne uczuciowo oraz bardzo wrażliwe. Często mają problem z adekwatnym zachowaniem się w danej sytuacji, wynika to z trudności regulacji zachowań emocjonalnych.W Polsce osoby dotknięte zaburzeniem osobowości borderline często doświadczają cierpienia i stygmatyzacji, a dostęp do skutecznej terapii wciąż jest utrudniony.Doktor Fox uczy w tej książce nieoceniającej i uważnej postawy wobec trudności emocjonalnych. Przedstawia pogłębiony opis zaburzenia, zapewniając realne uczucie ulgi, ale równocześnie nadając właściwy kierunek zmianom. Samopomocowa formuła książki sprawia, że czytelnik z borderline odnajdzie w zbiorze wskazówek, ćwiczeń i refleksyjnych pytań tak potrzebny impuls do działania. Z kolei terapeuta znajdzie tu bogactwo interdyscyplinarnych narzędzi opartych na badaniach naukowych, inspirowanych terapiami dialektyczno-behawioralną i poznawczo-behawioralną, ale wykorzystujących też inne powszechnie znane teorie i metody w nieoczywisty i zaskakujący sposób. Przykłady z codziennego życia, rozliczne formularze i przydatne wskazówki pozwalają skupić się na zmianie przekonań, rozwijaniu nowych umiejętności i działaniach, które pomogą osobom z borderline poprawić ich życie przy regularnym wsparciu i motywacji ze strony terapeuty.
Dogadać się z nastolatkiem : dojrzałość i szacunek w relacji / Agnieszka Kozak, Joanna Berendt. - Wydanie I. - Warszawa : CoJaNaTo, copyright 2020, sygn.113122
Świat młodych osób wyłania się z różnorodności pragnień, oczekiwań oraz samodzielnego budowania Ja, które możliwe jest wtedy, gdy dziecko ma wsparcie w silnym, rozumiejącym, akceptującymi towarzyszącym mu w tej drodze dorosłym. Nastolatek jak mało kto potrzebuje empatycznegoi cierpliwego towarzysza. Dlatego w każdym rozdziale autorki wskazują, jak rodzic może zadbaćo siebie, by znajdować w sobie siłę, empatię i wyrozumiałość w tej kilkuletniej, pełnej wyzwań przygodzie.
Okres dorastania to czas eksperymentów życiowych, sprawdzania, przyglądania się, kształtowania się nowego człowieka. Darem, który możemy dać na ten czas naszym nastolatkom, jest przejrzystość naszych wartości, mówienie o tym, co dla nas i dla nich jest ważne, dialog i szukanie rozwiązań dbających o obie strony. W każdym rozdziale autorki pokazują możliwe do wdrożenia sposoby reagowania i rozmawiania, być może inne niż te, znane do tej pory. Jest to komunikacja oparta na Porozumieniu bez Przemocy i to właśnie porozumienie jest w niej kluczem. Rozumienie siebie nawzajem pozwala dojrzewać obu stronom do budowania satysfakcjonującej więzi opartej na szacunku, bliskości i akceptacji.