Wychowanie... (wrzesień, 2021)

Nowości wydawnicze

„Nie jestem tym, co mi się przydarzyło, jestem tym, kim zdecydowałem się stać” (Carl Jung)

Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły / redakcja naukowa: Agnieszka Burnos, Kamilla Bargiel-Matusiewicz, Grażyna Katra, Ewa Pisula. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe "Scholar", 2021, sygn. 113290

Szkoła należy do najważniejszych instytucji w życiu społecznym. Jej szczególna rola obejmuje edukowanie oraz wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży; przygotowywanie kolejnych pokoleń do dorosłego, samodzielnego życia.
Autorzy książki podejmują fundamentalne zagadnienia dotyczące psychologicznych aspektów funkcjonowania współczesnej szkoły w czterech blokach tematycznych:
  • wspieranie ucznia w procesie przyswajania wiedzy, analiza czynników sprzyjających i niekorzystnych
  • wspieranie ucznia w rozwoju emocjonalnym i społecznym
  • sylwetka nauczyciela
  • naliza zjawiska przemocy  oraz propozycje przeciwdziałania.
Adresami tego opracowania są nauczyciele, psycholodzy szkolni, pedagodzy, studenci przygotowujący się do zawodów pedagogicznych, a także inne osoby zainteresowane edukacją szkolną (rodzice, działacze społeczni, politycy).
W wielu tekstach znajdują się cenne wskazówki dotyczące źródeł, z których można skorzystać, chcąc pogłębić swoją wiedzę. Książka zawiera również propozycje konkretnych strategii i działań pomocowych w rozwiazywaniu problemów, z jakimi może się zetknąć nauczyciel, informacje na temat instytucji i organizacji oferujących wsparcie, a także wiele innych przydatnych wiadomości.

Pokonać dziecięce ograniczenia : jak obudzić mózg dziecka ze specjalnymi potrzebami i odmienić jego życie? : Metoda Anat Baniel / Anat Baniel ; przekład Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. - Wydanie I.  - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2021, sygn. 113285

Dziecięcy mózg może się zmieniać w naprawdę zadziwiający sposób. W książce Pokonać dziecięce ograniczenia Anat Baniel przedstawia, jak można poprawić funkcjonowanie młodego mózgu. Autorka oraz wyszkoleni przez nią terapeuci pracują z dziećmi z różnorodnymi deficytami: z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, porażeniem mózgowym, zaburzeniami genetycznymi, ADD (zespołem deficytu uwagi), ADHD, zaburzeniami odżywiania, urazami splotu ramiennego, kręczem szyi i niezdiagnozowanymi zaburzeniami rozwojowymi. Do każdego dziecka podchodzą holistycznie, traktując je jako odczuwającą i myślącą istotę ludzką. Pracę Anat Baniel aprobują lekarze i naukowcy z całego świata. Ta przystępna, wnikliwa, praktyczna książka dla rodziców chłopców i dziewczynek ze specjalnymi potrzebami zdecydowanie pogłębi ich umiejętność pomagania własnym dzieciom.

Co kryje zachowanie? : jak nauka o mózgu oraz współczucie pomagają zrozumieć i rozwiązać trudności behawioralne dzieci/ Mona Delahooke, przekład Anna Sawicka-Chrapkowicz. - Wydanie I.  - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2021, sygn. 113276
Autorzy książek poświęconych trudnym zachowaniom u dzieci zbyt często opierają się na uniwersalnym podejściu, nie uwzględniając stanu autonomicznego – połączenia między mózgiema ciałem. Nie biorą też pod uwagę indywidualnych różnic oraz typowych dla danej osoby mocnychi słabych stron. Ponadto większość ludzi analizujących trudne zachowania nie bada ich w kontekście rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka. W rezultacie wiele opracowanych programów postępowania nie przynosi oczekiwanych skutków, ponieważ brakuje tam spójnego uzasadnienia albo myśli przewodniej. Celem niniejszej książki jest ukazanie nowego kontekstu służącego zrozumieniu trudności behawioralnych oraz przedstawienie planu umożliwiającego podejmowanie decyzji uwzględniających zarówno mózg, jak i ciało dziecka.
Autorka książki Mona Delahooke to licencjonowana psycholożka z ponad 30-letnim doświadczeniem w opiece nad dziećmi i ich rodzinami.

Autor: BP Tarnobrzeg